PPIM

My photo
Klang, Selangor, Malaysia
Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim. " Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembang sebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan alamat blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."Blog Created By AZHHAR/JEHA

Monday

PEGAWAI JKM LAYAN ORANG SUSAH MACAM ANJING

بسم الله الرحمن الرحيم
Ini ialah email yang aku terima. Dan email neh ada sedikit suntingan sebab pengirim email neh guna nama sebenar. So aku dah edit bahagian nama sebenar. Manakala bahagian ** tue pula aku sembunyikan nama syarikat, nama tempat dan nama pegawai tersebut atas beberapa sebab. Pengirim email TIDAK menyuruh aku menyembunyikan perkara tersebut. Cuma aku sembunyikan atas faktor-faktor tertentu.



Saya nak berkongsi satu cerita dengan tuan. Saya harap tuan boleh tulis tentang ini di blog tuan. Kebetulan semalam saya ada online dan terbaca satu artikel mengenai gaji pekerja estet dan saya rasa terpanggil nak bagitau tuan beberapa kebenaran yang tuan perlu tahu.

sebenarnya pekerja di estet tidak layak mendapat bantuan jabatan kebajikan masyarakat walaupun mereka termasuk dalam kategori orang susah. saya cakap mcm ni sbb saya pernah memohon bantuan utk abg saya yang susah. Kebetulan waktu itu mmg dia bekerja di estet **** *****. Tapi kehidupan nya sangat daif dan gaji pula sedikit. Macam dia ni, gaji ada juga cecah rm1k sebulan ttp itupun setelah berkerja 16jam sehari. Kerjanya berat dan penat. mcm tuan cakap tak setimpal dengan upah yang diterima.

disebabkn gaji nya sikit dan anaknya pula ramai, saya pernah menolong abg saya ni pergi minta bantuan di jkm dan baitumal. ttp jawapan yang diterima benar2 menguris perasan abg saya. pegawai jkm datang ke rumahnya di estet dan melihat ada peti ais dan mesin basuh. Katanya org miskin mana ada peti ais dan mesin basuh. kira dah kayalah ni. nasib baik sy di kl ketika itu, kalau tidak mmg saya tampar2 mulut perempuan tu. setelah menunggu 2,3bulan surat dari jkm sampai memberitahu bahawa abg saya tidak berkelayakan dapat bantuan sbb anak sulung dah mencecah umur 13 tahun dan blh berusaha cari pendapatan utk tolong keluarga. Apa jenis alasan ini?

jawapan di baitulmal pula mengatakan abg saya tidak berkelayakan. ttp salah seorang anak dia ada mendapat bantuan baitulmal menerusi yuran persekolahan. itupun baru tahun lepas dapat setelah di usahakan oleh cikgu sekolah dia. kadangkala anak2 dia yang lain malu nak kesekolah sbb yuran sekolah tak bayar2. namun cikgu di sana tidak pula mendesak utk anak2 dia bayar yuran kerana tahu ibu-bapa budak2 tersebut susah.

setelah hampir 19 tahun berkerja di estet, abg saya akhirnya buat kptsn utk berhenti. katanya tidak sanggup terus berkerja dengan upah yang sedikit tetapi waktu kerja yang panjang disamping badan pula kerap sakit. dia berhenti dan kami adik beradik ada usahakan utk cari sebuah rumah kampung utk di diami oleh dia. rumah kampung tersebut agak uzur. kami adik beradik pun ada tanggungan masing2.. kami telah cuba sedaya upaya. kami ada belikan enjin dan sampan agar abg kami blh pergi tangkap ikan utk cari pendapatan sendiri.

ttp mcm yg saya sebutkan tadi, bantuan kami terhad. kebetulan kakak ipar saya, isteri kpd abg saya pandai menjahit. jadi isteri saya telah mendaftarkan kakak ipar saya ke sebuah pusat utk belajar jahitan agar jahitannya lebih kemas supaya dia blh ambil upah.

Dan alhamdullilah, dia dah mula ambil upah jahitan sekarang. Bolehlah digunakan utk tampung apa2 yg kurang. cuma apa yang dikesalkan ialah rumah abg saya tiada bekalan air paip dan tandas. saya sendiri dah turun naik macam2 pejabat utk dapatkan geran agar rumah abg saya blh sambung paip. ttp gagal. kalau tiada geran, mmg tak blh masuk air sampai bila2. saya pernah pergi ke jabatan kesihatan utk adu masalah ini sehingga sekarang sudah setahun tiada respon balas dari mereka. saya buntu nak tolong abg saya mcm mana?

anak2 pula terpaksa mandi di sungai. air sungai tahu2 je lah bukan bersih mcm dulu. sebenarnya saya pernah juga pergi jkm utk mohon bantuan masuk air dan buat tandas buat abg saya. ttp gagal. alasan yang diberikan oleh jkm ialah abg sy masih sihat dan blh usaha sendiri. namun jkm berikan bantuan lain sebanyak rm100 sebulan selama setahun dan bantuan tersebut telah pun tamat pada bulan lepas.

pegawai jkm datang ke rumah abg saya pada bulan february yang lepas dan menyuruh kakak ipar saya belajar menjahit baju dalam dan seluar dalam di pejabat jkm. bayangkan nak pergi balik sudah tentu kena keluar tambang bas. mereka org miskin nak makan pun kadang2 bajet apatah lagi dengan beban kenaikan harga barang. Ini kan pula nak suruh keluar duit pergi ke sana ke mari?

apa yang amat dikesalkan ialah kakak ipar saya sambil menangis bercerita kepada isteri saya ttg insiden yang brlaku di jkm ***** ***** oleh seorang pegawai yang bernama ****** ****** yang mengherdik kakak ipar saya sebagai pemalas, mengharapkan bantuan kerajaan je, tiada usaha sebab itulah miskin.

pegawai tersebut marahkan kakak ipar saya sambil menunjuk satu keratan akhbar sinar. keratan akhbar tersebut memaparkan kesusahan keluarga abg saya yg mendapat perhatian adun pas ketika itu. kebetulan abg saya mendapat bantuan jkm atas usaha adun pas pada tahun lepas. dan jika berkesempatan mmg saya nak jumpa adun pas ***** ***** untuk adu masalah ini kepada dia. biar pegawai yang bernama ****** ****** sedar yang dia sepatutnya berkerja utk bantu org susah bukan herdik org susah.

disebabkan insiden itu kini abg sy mmg putus harapan nak minta bantuan dari kerajaan lagi. saya pada awalnya bercadang nak bawa abg saya pergi ke jabatan kesihatan utk tanya status permohonan geran dan masuk air serta bantuan bina tandas ttp abg saya mati2 menolak ajakan saya. katakannya lebih baik begini tidak mengharapkan belas ihsan org. rupa2nya setelah diceritakan oleh isteri saya ttg apa yang berlaku pada bulan lepas, baru saya tahu puncanya kenapa keluarga abg saya enggan mengharapkan bantuan lagi.

kalau inilah kesusahan yang orang susah terpaksa lalui, saya tak hairanlah kenapa kebanyakkan org susah lebih suka cari sampah dari minta pertolongan kerajaan. minta pertolongan kerajaan umpama minta sedekah.

Klue : Jabatan kebajikan masyarakat kawasan PERAK. Jika perlu aku akan dedahkan nama pegawai tersebut. - amenoworld


Ka’ab bin Ujrah r.a. berkata bahawa Rasulullah s.a.w bersabda: Akan datang di kemudian hari nanti, setelah aku tiada; beberapa pemimpin yang berdusta dan berbuat aniaya. Maka barang siapa yang membenarkan kedustaan mereka dan membantu (mendukung) tindakan mereka yang aniaya itu, maka ia bukan termasuk umatku, dan bukanlah aku daripadanya. Dan ia tidak akan dapat sampai datang ke telaga (yang ada di syurga).- Riwayat Tirmidzi, Nasae’i dan Hakim.

No comments:

Post a Comment