PPIM

My photo
Klang, Selangor, Malaysia
Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim. " Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembang sebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan alamat blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."Blog Created By AZHHAR/JEHA

Wednesday

SUAMI MITHALI KENA LA BACK UP ISTERI

بسم الله الرحمن الرحيم


PERMAISURI AGONG LEBIH TINGGI DARIPADA WANITA PERTAMA- melayau

Kedudukan Raja Permaisuri Agong adalah lebih tinggi daripada ”wanita pertama” kerana kedudukan baginda diberi keutamaan seperti yang termaktub dalam Perkara 32 (2) Perlembagaan Persekutuan, kata Najib Razak.

Najib berkata, tanggapan bahawa gelaran ”wanita pertama” merujuk kepada Raja Permaisuri Agong adalah tidak tepat.


Katanya, terminologi ”wanita pertama” tidak wujud dalam Perlembagaan Persekutuan, justeru menyamakan Raja Permaisuri Agong dengan terminologi tersebut adalah tidak tepat sama sekali.


"Sekiranya ada dan diamalkan, ”wanita pertama” di Malaysia mestilah berada di bawah daripada kedudukan Raja Permaisuri Agong,” katanya dalam jawapan bertulis kepada soalan Tian Chua (PKR-Batu) pada persidangan Dewan Rakyat hari ini.


Perkara 32 (2) Perlembagaan Persekutuan menyebut; “Permaisuri Yang di-Pertuan Agong (yang digelar Raja Permaisuri Agong) adalah mengambil keutamaan mengatasi segala orang lain dalam Persekutuan selepas Yang di-Pertuan Agong.


"Berdasarkan adat, budaya dan amalan protokol di Malaysia, gelaran ”wanita pertama” tidaklah menjadi suatu amalan. Ramai orang berpendapat dalam konteks negara Malaysia, gelaran itu merujuk kepada Seri Paduka Baginda Raja Permaisuri Agong,” kata Najib


baca ini berita yang betul di bawah ini:


PM: KEDUDUKAN WANITA PERTAMA BAWAH PERMAISURI – mkini


Najib Razak hari ini menjelaskan bahawa ungkapan 'wanita pertama' yang digunakan bagi merujuk kepada isteri beliau, Rosmah Mansor tidak bererti bahawa kedudukannya lebih tinggi daripada Seri Paduka Permaisuri Agong.


Bagaimana pun, jawapan bertulisnya kepada soalan yang ditimbulkan oleh ahli parlimen Batu, Tian Chua, - Najib gagal menjelaskan sama ada gelaran berkenaan wajar digunakan oleh Rosmah.


Chua dalam soalannya bertanya sama ada Perdana Menteri menyedari bahawa dengan merujuk isteri beliau sebagai 'wanita pertama' tindakan itu telah menyalahi Artikel 32, Perlembagaan Persekutuan.


Perkara 32 (2) Perlembagaan Persekutuan menyebut; "Permaisuri Yang di-Pertuan Agong (yang digelar Raja Permaisuri Agong) adalah mengambil keutamaan mengatasi segala orang lain dalam Persekutuan selepas Yang di-Pertuan Agong.


Najib dalam jawapan bertulisnya berkata: “Berdasarkan adat, budaya dan amalan protokol di Malaysia gelaran 'wanita pertama' tidaklah menjadi amalan.”


KAH KAH KAH..woit… NAMPAKNYA ISTERI KENA JAWAB kah kah kah… KERANA SUAMI GEDIK GEDIK NAK JADI FIRST LADY…kah kah kah..woit… TIAN CHUA TANYA KENAPA MAK JANDA ITU JADI FIRST LADY… kah kah kah… TIAN CHUA TANYA MACAM MANA MAK JANDA BOLEH JADI FIRST LADY… kah kah kah..woit… BEPUSING PUSING MENJAWAB… SAMPAI BUKA PEERLEMBAGAAN…. kah kah kah.. MACAM KENA NASI KANGKANG…. kah kah kah… TAK PAYAH BUKA PERLEMBAGAAN… JAWAB SAJA…kah kah kah.. JAWAB MACAM MANA JANDA BERANAK LIMA BOLEH JADI FIRST LADY… kah kah kah.. MAK JANDA…. TAK MUNGKIN JADI FIRST LADY…...kah kah kah..KALAU MAK JANDA ALWAYS SECOND LADY.... kah kah kah..ATAU LAST LADY ATAU BALDI..... kah kah kah - TT

No comments:

Post a Comment