PPIM

My photo
Klang, Selangor, Malaysia
Assalamualaikum.. bismillahirahmanirahim. " Segala bahan didalam blog ini di ambil, di olah dan ditulis dari pelbagai sumber. Kepada yang ingin mengambil apa2 jua bahan dalam blog ini dengan niat untuk mengembang sebarkan ilmu, tidak perlu meminta izin atau menyertakan alamat blog ini. Sebarkan dan panjangkanlah kepada semua demi kebaikkan ummah. Semoga info yang ada dapat memberi manfaat walaupun sedikit cuma, dan semoga dengan usaha sekecil ini pastinya tidak akan terlepas dari pandangan Allah.. insyaAllah.. Jika ada kesilapan dari setiap posting, tolong berikan nasihat dan komen. Maaf andai terlancar bahasa tersasar kata-kata. Saya hanya insan biasa yang tidak sunyi dari kesilapan. wallahualam."Blog Created By AZHHAR/JEHA

CLICK BELOW TO SEARCH INFO N ILMU

Monday

BOHONG YANG DIHALALKAN DI MALAYSIA

بسم الله الرحمن الرحيم

Low prices everyday









Sabun cuci jenama Daia dijual di kedai XYZ = RM13.00


Sabun cuci jenama Daia dijual di kedai ABC = RM12.99






Mana satu pilihan hati anda? Mestilah anda gembira membeli di kedai ABC kan. Pertama kerana harganya murah satu sen (10 kali beli dah jimat 10sen) Kedua, setiap hari Kedai ini mengindoktrinasikan pengguna dengan slogan Harga murah setiap hari, Sayur kacang buncis, 99 sen sahaja. Muraaaahhhh memanjang. Siapa tak happy?






Tapi, kita semua tahu, negara kita mengamalkan sistem bundar. Jika harga barang 54 sen maka automatik ia digenapkan kepada 50 sen. Barang berharga 56 sen akan digenapkan kepada 60 sen. Bagaimana pula dengan 99 sen? Semestinya harga sebenar ialah RM1.00.






Bayangkan surirumah yang berkunjung ke kedai ABC kerana penangan RM12.99 (Nombor 12 yang kelihatan lebih murah dari 13) walhal bila membayar dikaunter, harganya tetap RM13.00.






Adakah ini satu jenis pernyataan harga yang jujur? Memanipulasi harga dengan penggunaan nilai 99 sen? Mengapa tidak nyatakan terus harga barang itu mengikut harga sebenar? Apabila sesuatu kenyataan itu tidak benar seperti dinyatakan bukankah ia satu pembohongan dan penipuan? Kalau iya, mengapa dibiarkan?

No comments:

Post a Comment